Historie 1934 - 1974 (40 jaar)

Historie 1934 - 1974

Nadat in Bunde de voetbalvereniging R.K.B.V.V. enkele jaren  was ontbonden werd in 1934 een nieuwe vereniging opgericht en wel onder de naam R.K.V.V.BUNDE.

Onder voorlopige leiding van Jos Vossen van het Höfke en Lei Hoeberichs werd er al vlug een flinke ledenlijst gevormd. Harieke v.d. Boren verhuurde een weiland aan de Bonaertsweg. Op het voetbalveld moest voor de wedstrijden de koeflatten nog gespreid worden en vele witte broekjes kwamen dan ook groen thuis. De huurprijs was toen een zak kunstmest per jaar.

Voor de gunning van het clublokaal werd een inschrijving gehouden waarbij Gerard Stijns aan de oude kerk met het hoogste bedrag uit de bus kwam. De eerste vergadering werd gehouden op 6 juli 1934 waarbij de vereniging ook officieel werd opgericht. Tot voorzitter en secretaris werden resp. Jos Vossen en Lei Hoeberichs gekozen en geestelijk adviseur werd kapelaan Cramers. Commissarissen waren Dhr. H. Keysers, Jac a Campo, Jan Mesters, L. Lemmens, Jos Vrancken.

In het eerste seizoen was Bunde 1 reeds een kampioenskandidaat. Dit werd echter net niet bereikt maar beide elftallen eindigden op de bovenste plaatsen. Men moest tot 1938 wachten om een kampioenschap te kunnen behalen en dat was voor Bunde 2 in de derde klas.

In 1935 ging de voorzittershamer van J. Vossen naar Dhr. Sjef Erckens. Onder leiding van Dhr. Erckens kwam vooral de jeugdafdeling tot grote bloei, ook dank zij de grote medewerking van kapelaan Cramers. In seizoen 38/39 speelden 3 Bundense elftallen in de resp. 1e, 2e, en 3e klasse, terwijl ook nog 2 jeugdelftallen in de competitie streden.

De zo bloeiende vereniging kreeg echter een grote klap te incasseren, nadat op een gestaakte wedstrijd zware straffen volgden. Omdat verschillende wedstrijden niet gespeeld werden volgden grote geldboetes, vele spelers verlieten de vereniging, al met al een kleine catastrofe. Zonder publiek spelen was het gevolg. Dit was een zwarte bladzijde uit de geschiedenis van de voetbalclub. Maar men bleef niet passief, er werd al spoedig een nieuw bestuur gevormd. Voorzitter werd Hub. Keysers en secretaris Jos. Aussems. De jeugdafdeling kreeg in René Luyten een nieuwe hard werkende leider.

Vanaf 1939 werd er voor de competitie een kleine competitie gespeeld tussen de verenigingen Itterse Boys, Geulse Boys en R.K.V.V. Bunde. met als inzet de door de burgemeester v. Aefferden geschonken „Jhr. v. Aefferdenbeker". Het eerste jaar was Itteren de winnaar, het tweede jaar was Geulle de gelukkige maar het 3e, 4e en 5e jaar was R.K.V.V. BUNDE opper­machtig en door deze 3 achtereenvolgende overwinningen werd de beker definitief eigendom van onze vereniging.

Dhr. Jac a Campo werd in 1938 voorzitter met Louis Claessens als secretaris. De naam van Pierre Vrancken mag als hardwerkende secretaris niet onvermeld blijven. Hij volgde L Claessens op. Na P. Vrancken werd M. Bovens secretaris.

In de oorlogsjaren werd de naam van R.K. Voetbalvereniging Bunde veranderd in R.K. Sportvereniging Bunde. Dit werd gedaan om meer distributie-bonnen voor sportartikelen van de distributie los te peuteren.

Het 1e elftal werd in 1949 kampioen in de 1e Klasse afd. Limburg, de kans op promotie werd echter gemist door nederlagen in de promotiewedstrijden tegen Helios-Heerlen en Voerendaal.

In 1950 was het seizoen zo slecht dat er gedegradeerd werd naar de 2e Klasse, wat in 1951 weer goed gemaakt werd door het kampioenschap en promotie naar de 1e Klasse.

Te Posterholt wist Bunde in 1957 D.E.F. Arcen na verlenging met 5-4 te verslaan en won zodoende de L.V.B. Beker.
1959 werd het grote jaar van onze vereniging. Het 1e elftal behaalde het kampioenschap in de eerste kl. afd. Limburg en promoveerde naar de 4e Klasse K.N.V.B.

Aan de Papenweg was het nieuwe speelveld in gebruik genomen met een vriendschappelijke wedstrijd tegen Geulse-Boys. Tijdens het 25-jarige jubileum werd een nieuwe clubvlag gewijd en St. Paulus werd de patroonheilige van de vereniging. Dhrn. J. a Campo, R. Luyten en S. Wintraeken werden als jubilarissen gehuldigd. Of het grote feest zoveel inspiratie heeft gegeven weten we niet maar in de volgende 5 jaren bleef Bunde steeds in kop van de 4e Klasse mee draaien. In het seizoen 65-66 behaalde het 3e elftal het kampioenschap en promoveerde naar de 2e Klasse terwijl ook het jeugdelftal B1 zich bij de kampioenen schaarde.

Bunde 2 verbeterde dit in 1970 door ongeslagen kampioen te worden tegen zeer zware concurrentie. Promotie naar de 1e Klasse.

Voor de jeugdafdeling kwam de klap op de vuurpijl in 1971 toen het B1 elftal te Roggel na winst in de finale tegen Brevendia uit Stramproy de zo fel begeerde Bisschopsbeker won.

Op 19 oktober 1971 overleed onze voorzitter Dhr. H. Ummels. Dhr. Ummels was twee jaar voorzitter en drie jaar bestuurlid, en mede-oprichter van de vereniging.

Het veteranen-elftal dat in het seizoen 71-72 voor het eerst in de normale competitie als 4e elftal speelde werd al direct kampioen. De voetbalclub kreeg in 1973 de beschikking over een geheel nieuw sportterrein met kleedlokalen.
In 1974 vierde rksv Bunde haar 40 jarig bestaansfeest. Met een feesttent op het voetbalveld, waar zich nu de wilgenhof bevindt.

Jubileumboekje rksv Bunde 40 jaar